درای نیدلینگ یا سوزن درمانی در فیزیوتراپی

درای نیدلینگ یک تکنیک و روش جدید درمانی در فیزیوتراپی است که از یک سوزن بسیار نازک و مخصوص جهت مواردی مثل رفع و درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات و نقاط ماشه ای(حساس) عضلات ، افزایش گردش خون موضع ، از بین بردن بافت های اسکار ناشی از جراحی و ... استفاده میشود.


به گفته مت بریگز دکترای فیزیوتراپی مرکز بالینی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو، سوزن خشک اقدامیست که برای بهبود درد ماهیچه ای – استخوانی (دردی که از ماهیچه ها و مفاصل شما منشأ می گیرد)، طراحی شده است.

بر خلاف طب سوزنی، که شامل فرو کردن سوزن در یک قسمت بدن برای تحت تأثیر قرار دادن سایر قسمت ها است، روش سوزن خشک مستقیماً در محل درد انجام می شود.درای نیدلینگ معمولا با اندکی درد همراه است. البته درد این تکنیک مسلما از درد آمپول زدن بسیار کمتر است. در روش درای نیدلینگ، زمانی که سوزن به نقاط تحت اسپاسم برخورد می کند درد و سوزش لحظه ای در آن نقطه حس می شود که همانطور که گفتیم زیاد نیست اما وجود دارد. وگرنه اگر سوزن را در نقطه غیراسپاسم فرو کنیم تقریبا دردی احساس نمی شود.


این تکنیک از زمانهای قدیم به صورت جسته و گریخته استفاده می شده است. گذشتگان بعضا این کار را با شاخ حیوانات یا شاخه های باریک درختان انجام می دادند. اما استفاده از سوزنهای بلند و باریک موجب دسترسی عمقی به نقاط ماشه ای در بدن شده و نتیجه ای شگفت انگیزی ایجاد می کند. روش درای نیدلینگ از سال 1980 به عنوان یک روش درمانی نوین وارد رشته فیزیوتراپی شده و از آن زمان روز به روز بر گستره کاربرد آن افزوده می شود.درای نیدلینگ به خودی خود و به تنهایی یک روش درمانی مستقل به حساب نمی آید بلکه یک تکنیک است که توسط فیزیوتراپیست شما اجرا می شود تا در کنار دیگر تکنیکهای درمانی (مثل تکارتراپی، دیپ اوسیلیشن، درمانهای دستی، لیزرتراپی و...) موجب بهبودی کامل شما شود. با اینحال به این دلیل که خیلی از دردهای عضلانی و اسکلتی با اسپاسم شدید و موضعی عضلات همراه هستند، این روش در فیزیوتراپی بسیاری از دردها را کاهش می دهد.درای نیدلینگ یک روش کاملا ایمن است و عارضه خاصی ندارد، به این شرط که توسط افراد با صلاحیت انجام شود. تنها و تنها فیزیوتراپیستهایی که دوره خاص درای نیدلینگ را گذارنده اند مجوز اجرای این تکنیک را دارند. درای نیدلینگ باید توسط متخصص امر انجام شود و روشی تقریبا بدون عارضه بوده و تنها ممکن است در برخی افراد تحت درمان مشکلاتی همچون سوزش و درد خفیف در محل وارد کردن سوزن ها دیده شود که اغلب طی 48 ساعت از بین می روند.
تمامی فیزیوتراپیست های گروه کرج فیزیو دارای مدرک تخصصی درای نیدلینگ هستند و درصورت نیاز به این تکنیک با انجام این روش به بهبود هرچه سریعتر شما کمک خواهند کرد
با ما در ارتباط باشید.....